Friday, April 3, 2009

Donut coklat MaMa IyTa



Saja mencuba resepi donut dari majalah "SEDAP"..dlm majalah tu ada bermacam jenis donut.... Iyta telah mencuba donut yg bernama: "Butter Peanut Doughnut Cruller" {nama dlm majalah tu ler....} Tp Iyta tak ikut resepi sebnr...sebab ada bhn2 yg tak de di rumah.Jd malas nak cari...Iyta guna je apa yg ada.... Jadi donut yg Iyta buat ni tak leh di namakan "Butter Peanut Doughnut Cruller" Sebab tak sama rupanye ngan yg asal... Jadi Iyta namakan donut Coklat sebab menggunakan chocolate emulco sebagai pes dlm donut tu....

Resepi asal :"Butter Peanut Doughnut Cruller"

Bahan

500gm Tepung gandum
1/2 bungkus yis segera
1/2 sudu teh baking powder
50gm gula pasir
15gm susu tepung

1biji telur
260ml air sejuk
1 1/2 sudu teh pes mocca {Iyta guna Chocolate emulco je...}
1 sudu teh garam
50gm marjerin
Bahan Topping - {Utk topping ni Iyta tak buat pun.....Iyta cuma salut ngan gula je...}
1 sudu makan mentega

150gm coklat masakan - dipotong-potong
50gm krim mentega kacang
60gm kacang gajus cincang - sangai utk taburan

Cara membuatnya:
  1. Campurkan tepung,yis,baking powder,gula,garam dan susu.Kacau rata.
  2. Masukkan telur,pes mocca {iyta guna chocolate emulco} dan air sejuk sediki demi sedikit sambil diuli menjadi doh
  3. Masukkan marjerin uli hingga menganjal.
  4. Biarkan doh rehat selama 15 minit
  5. Canai dan tekan dgn acuan donut. Gunting senget disekelilingnye {Iyta tak buat pun...}
  6. Letak dlm loyang yg telah di tabur tepung
  7. Rehatkan selama 40minit
  8. Goreng dlm minyak panas dgn api yg sederhana.
  9. Biarkan sejuk
Topping
  1. Panaskan mentega.
  2. Masukkan coklat masakan
  3. Masukkan krim mentega kacang
  4. Kacau rata
  5. Celupkan donut dgn topping dan taburkan kacang gajus di atasnya.

2 comments:

aju said...

rajin la mama iyta nih...teringin betul aju nak rasa tauu...

MaMa IyTa said...

mood rajin ni mai sesekali je......
tu la...hari tu dah cuti dkt sini tak mau mai...kalu tak leh pekena kuih2 frozen mama iyta....bwk rombongan cik kiah pun tak pe...he he he ...leh promosi skali kat geng2 cik kiah awak tu....